fbpx

Har du styr på dine kvalitative data?

Marketing handler ikke længere som i ’Mad Men’ blot om kreative ideer og ”smarte” påfund.

Marketing er blevet langt mere datadrevet.
Kampagner og kunderejser vurderes ikke længere ud fra følelser og antagelser, men derimod konkrete data.

Og i disse tider hvor digitale kanaler og systemer tilgængeliggør stadig større datasæt.
Kan vi der arbejder med markedføring i højere grad kan fokusere vores tid på aktiviteter med bedst ROI.

Men har vi glemt noget? Og hvilke data indgår egentlig i vores datasæt?

En kendt mand sagde engang:

”Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted”

Den kendte mand, var vist forresten ikke Albert Einstein, som eller mange steder tilskrives citatet.

For hvad er det de kvantitative data ikke fortæller os?

Ganske vist kan vi ud fra de kvantitative data se hvordan folk interagerer med eksempelvis vores annoncesæt.
Men hvorfor connecter nogen med vores produkt eller service – og andre gør ikke?

Det er ved spørgsmål som disse, at de kvalitative data kommer ind i billedet.
Da kvalitative data kan anvendes til at beskrive elementer der i sig selv ikke kan tælles, og derfor ikke uden videre generaliseres.

Hvad kan kvalitative data så bruges til?

Kvalitative data kan bl.a. anvendes når en virksomheds forskellige buyer personas defineres.
Istedet for at side i et mødelokale og blive enige om hvad der er vigtigt for kunderne, hvad så med rent faktisk at spørge dem?

Det kunne eksempelvis være, at ringe til de 20 senest tilkomne kunder, og spørge dem hvad der fik dem til at foretage et køb.

Det gælder om ikke at tænke enten eller

De kvantitative data må dog ikke glemmes.
Kvantitative data er eminente til at kortlægge grundlæggende demografiske forhold og lokalisere eksempelvis ‘user patterns’ hos målgruppen.

Indsamling af kvalitative kan være både grænseoverskridende og besværligt.
Det kan være langt mere mageligt at sidde bag computeren og analysere de kvantitative data, end at skulle ringe og “forstyrre” sine kunder.

Men inddrager vi ikke kvalitative data i vores marketingaktiviteter, gør vi os selv en bjørnetjeneste, da værdifulde data touchpoints udelukkes.

For mig, handler det derfor om ikke om at tænke enten eller.
Begge datatyper har deres shortcomings, og styrken ligger derfor i at kombinere de to datatyper.

Leave a Reply